Alle grote bedrijven zijn straks verplicht om transparant te communiceren over hun ESG-prestaties (environmental, social en governance) met een duurzaamheidsverslag, ook wel CSR-rapport of non-financial report genoemd. Los van die nieuwe verplichting heb je als bedrijf heel wat te winnen bij de publicatie van een duurzaamheidsverslag. Wij begeleiden je van a tot z in dat traject.
We hebben alle kennis in huis om je verder te helpen met duurzaamheidsverslaggeving en integrated reporting, waarbij de niet-financiële rapportering wordt geïntegreerd in het financiële jaarverslag. We volgen wetgeving, beleidsontwikkelingen en trends inzake rapporteren op de voet en scholen ons voortdurend bij. We adviseren je bij het selecteren van de geschikte rapporteringsstandaard, het bepalen van het ambitieniveau en de keuze van de meest passende format. En ook voor de volledige uitwerking van je duurzaamheidsverslag, naar inhoud en vorm, ben je bij ons aan het juiste adres.
Bij de opstart brengen we eerst jullie vraag in beeld: beschikken jullie al over een duurzaamheidsstrategie? Hebben jullie al eerder een verslag gemaakt? Kiezen jullie voor een afzonderlijk duurzaamheidsverslag of voor een geïntegreerd rapport? Welke raamwerken of standaarden zijn voor jullie relevant: GRI (Global Reporting Initiative), CDP (Carbon Disclosure Project), TCFD (Task Force on Climate-Related Financial Disclosures), SASB (Sustainability Accounting Standards Board), IR (Integrated Reporting Framework)? We nemen strategische achtergronddocumenten door en voeren deskresearch uit.
Samen met het management of de directie stellen we een lijst met prioritaire topics op: thema’s waarop jullie als bedrijf een relevante impact hebben. Die lijst leggen we voor aan jullie externe stakeholders: een oefening die uitmondt in een materialiteitsmatrix. Aan de hand van deze matrix bepalen we jullie materiële topics: de thema’s waarop jullie impact het grootst is én die voor jullie stakeholders belangrijk zijn. Die thema’s vormen de inhoudelijke leidraad voor het rapport.
Na de analyse tekenen we het concept voor jullie rapport uit. Het concept omvat:
Om een maximale impact te bereiken, combineren onze concepten verschillende functies:
Via interviews met sleutelfiguren verzamelen we alle relevante informatie en context over jullie duurzame initiatieven en prestaties. We vergaren ook de data die nodig zijn om te rapporteren over jullie KPI’s. We verzamelen alles in factsheets over de diverse impactdomeinen en engagementen, waarmee we de basis leggen voor jullie rapport.
Op basis van de research, interviews en datavergaring schrijven we de teksten voor het duurzaamheidsverslag uit. We zoeken hierbij naar een goede balans tussen de strategische onderdelen, de duiding bij de KPI’s en de storytelling met cases en inspirerende voorbeelden.
We ontwerpen heldere grafieken en infografieken en gieten het volledige verslag in een aantrekkelijke lay-out. Indien gewenst ontwikkelen we ook een online dashboard dat het hart vormt van jullie digitale rapportering.
We tekenen een communicatieplan uit om jullie duurzaamheidsverslag met impact te lanceren. We helpen jullie ook graag met de uitwerking van de communicatieassets die we voorstellen: social media visuals en -posts, blogartikels, webinars, interne campagnes, perscommunicatie …