insights

Pantarein Klimaatambassadeur? Maar natuurlijk!

#wij zijn Pantarein  •  05/10/2020  •  Lien Moris

Provincie Vlaams-Brabant en Voka Vlaams-Brabant zijn op zoek naar de Klimaatambassadeur van 2020. En wij dingen mee naar de titel!

Als contentbureau dat zich specialiseert in klimaat en duurzaam ondernemen, helpen we bedrijven om op een aanstekelijke manier over hun duurzaamheidsprestaties te communiceren. Een wedstrijd voor kmo’s die actief inzetten op klimaatneutraal en duurzaam ondernemen past dus perfect in ons straatje.

Een wedstrijd zeg je?

Het gaat om een initiatief van miK, het Milieu-infopunt voor de kmo, een samenwerking tussen de Provincie Vlaams-Brabant en Voka Vlaams-Brabant. Elk jaar zetten zij kmo’s met een hart voor het klimaat in de bloemetjes. Wij zijn een van de zeven finalisten.

Waarom wij die trofee verdienen?

Duurzaamheid is wat ons drijft:

  1. Als contentbureau helpen wij bedrijven om hun duurzame verhaal vorm te geven en te verspreiden. Zo helpen we de groene transitie versnellen.

 

  1. Communicatie en storytelling zijn onmisbaar bij maatschappelijke veranderingen. Via ons mediaplatform Susanova inspireren we bedrijven en mensen om de groene economie en samenleving mee vorm te geven.

 

  1. Wij bieden onze medewerkers een zinvolle job en de kans om mee te bouwen aan een onderneming die echt een steen verlegt.

 

  1. We walk the talk:
  • We werken in een bijna-energieneutraal gebouw.
  • We voorzien in onze eigen energie, warmte en koeling via zonnepanelen en een warmtepomp.
  • We rekruteren lokaal.
  • We zijn een fietsend bedrijf (75 procent van onze medewerkers komt met de fiets naar het werk, we bieden (elektrische) fietsen aan aan onze medewerkers).
  • Thuiswerken was bij ons al ingeburgerd vóór corona.
  • We engageren ons in lokale sociale projecten. Zo fungeert een van onze mensen als brugfiguur tussen de school en thuis voor twee schoolkinderen uit Haacht.
Wat levert dat op, duurzaam ondernemen?

Meer dan je misschien denkt:

  • De klimaatneutrale economie is een must, maar vormt tegelijk de grootste businessopportuniteit van deze generatie. Elk bedrijf moet zich duurzaam ‘herdenken’ om sterk te staan voor de toekomst. Dat biedt ook heel wat kansen.
  • Duurzaam ondernemen wordt een steeds belangrijker criterium in de financiële sector. Wie investeert in duurzaamheid, heeft een streepje voor.
  • Millennials en de aanstormende generatie willen werken voor een duurzame werkgever.
  • Studies tonen aan dat bedrijven die resilient (veerkrachtig) zijn, crisissen beter doorkomen.
  • Door over je duurzame inspanningen te communiceren, inspireer je op jouw beurt andere organisaties. En zo werken we samen aan een wereld die morgen beter is dan vandaag.
Wat kan ik doen?

Fijn dat je het vraagt. Stemmen natuurlijk! Surf naar mikopklimaat.be en help ons naar de overwinning.

Gerelateerde artikels

Wat moet je weten over de Green Claims Directive?
Wat moet je weten over de Green Claims Directive?
#duurzaamheidscommunicatie  •  25/05/2023
Pantarein Klimaatambassadeur? Maar natuurlijk!
Pantarein Klimaatambassadeur? Maar natuurlijk!
#wij zijn Pantarein  •  05/10/2020
Uitgelegd: de EU-taxonomie
Uitgelegd: de EU-taxonomie
#CSRD  •  07/02/2023