Het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap voert campagne over de renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen. Wij ondersteunden hen met communicatieadvies, copywriting en grafische vormgeving.
Vlaams Energie- en Klimaatagentschap
Een communicatiestrategie uitwerken rond de renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen
Een strategische oefening, gestructureerde webpagina’s en een wervende presentatie
Niet-residentiële gebouwen, zoals kantoorgebouwen, scholen en ziekenhuizen, moeten tegen 2050 koolstofneutraal zijn. Om dat doel te bereiken heeft Vlaanderen verplichtingen ingevoerd die grondige renovaties noodzakelijk maken. Er zijn verplichtingen op korte en lange termijn. En de doelgroep is divers: gebouweigenaars, huurders, energiedeskundigen … Hoe pak je de communicatie voor zo’n omvangrijk project aan?
Aan de hand van een strategische oefening hielpen we het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) om een uitgekiende communicatiestrategie uit te werken die de juiste klemtonen in de communicatie weet te leggen, mogelijke pijnpunten benoemt en erop anticipeert, en definieert welke boodschappen wanneer naar welke (delen van de) doelgroepen worden gebracht.
Als onderdeel van de communicatiestrategie hebben we de webpagina’s over de renovatieverplichting voor niet-residentiële gebouwen geherstructureerd en visueel aantrekkelijker gemaakt. Onze communicatiestrategen bogen zich samen met onze designers over de bestaande content. Het resultaat is een gebruiksvriendelijke structuur en teksten die helder aangeven welke verplichtingen voor wie gelden en in welke context ze kaderen – een koolstofneutraal gebouwenpark tegen 2050. We visualiseerden die informatie bovendien in enkele overzichtelijke infografieken, zodat je in één oogopslag mee bent.
De komende jaren zal er een grote rol weggelegd zijn voor zogenaamde energiedeskundigen type D. Die zullen energieprestatiecertificaten opstellen voor niet-residentiële gebouwen. Het VEKA is nu op zoek naar experts die zich willen bijscholen tot energiedeskundige type D. Onze taak? Een wervend verhaal neerpennen om cursisten te overtuigen dat je als energiedeskundige niet louter een controleur bent, maar een ambassadeur van een grootschalig klimaatproject. We namen interviews af van gepassioneerde professionals en goten ons verhaal in een kant-en-klare presentatie voor opleidingscentra.