Er waait een frisse, duurzame wind door de haven van Zeebrugge. We lieten ons meevoeren en vatten de toekomstvisie van de haven in een digitaal platform, samen met de financiële cijfers van coronajaar 2020.
Port of Zeebrugge
De jaarlijkse rapportage van de klant extra allure geven door naast financiële cijfers ook de duurzame impact in de kijker te zetten, via een visueel aantrekkelijk format dat als visitekaartje kan dienen voor stakeholdercommunicatie
Een ambitieus jaarverslag dat de financiële en de duurzaamheidsrapportering van Port of Zeebrugge bundelt in één digitaal platform, samen met een corporate brochure (afgeleide pdf) en een hands-on contentplan waarmee de klant zo aan de slag kan
Port of Zeebrugge lanceerde onlangs een nieuw beleidsplan met duurzaamheid als een van de vijf pijlers die de haven voorbereiden op de toekomst. De frisse wind die daardoor door de organisatie waait, moet natuurlijk ook voelbaar zijn in de communicatie naar de stakeholders. Eerst en vooral in het jaarverslag van het havenbedrijf. Dat moest een geïntegreerd karakter krijgen: een combinatie van financiële rapportering – die economische veerkracht toont in het uitzonderlijke jaar 2020 – en storytelling over de duurzame ambities van de haven.
Wij combineerden beide aspecten in een gloednieuw digitaal platform. Dat moet een kompas vormen voor de toekomstige koers van de haven. Het cijfermateriaal goten we in een overzichtelijk format; het duurzame verhaal van de haven toverden we om in straffe content. Daarin laten we verschillende actoren uit de havengemeenschap aan het woord. Bijvoorbeeld via cases die dieper graven in een specifiek onderwerp. Van een van de highlights van het jaarverslag, het visie-interview met CEO Tom Hautekiet, maakten we zowel een uitgeschreven tekst als een wervende video.
De realisatie van het jaarverslag verzorgden we van a tot z. We namen de datavergaring voor onze rekening, organiseerden interviews met enkele sleutelfiguren binnen het havenbedrijf en structureerden hun boodschappen in een heldere storyline. Op basis van die structuur werkten we de teksten uit, net als de scripts voor de videocontent. Het design van het digitale platform ontwierpen we in-house. Voor de ontwikkeling werkten we samen met een vertrouwde webdeveloper. Op die manier hielden we de regie strak in handen en ontzorgden we onze klant.
We maakten van het digitale platform ook een afgeleide pdf. Port of Zeebrugge kan die verspreiden naar al zijn stakeholders, via e-mailmarketing of social media, of simpelweg laten drukken om te gebruiken als visitekaartje op beurzen en conferenties. Voor de lancering van het jaarverslag stippelden we tot slot nog een hands-on communicatie- en contentplan uit. De haven kan daar nu mee aan de slag om haar duurzame verhaal regelmatig opnieuw in de picture te zetten.