Vandemoortele rolt een nieuwe, ambitieuze duurzaamheidsstrategie voor 2021-2025 uit. Het voedingsbedrijf schakelde ons in om daarover met impact te communiceren.
Vandemoortele Group
De nieuwe duurzaamheidsstrategie van de klant doen leven bij alle medewerkers, inbedden in de (internationale) vestigingen van het bedrijf en communiceren naar de externe stakeholders
Een informatieve en aanstekelijke storyline over duurzaamheid, afgestemd op de corporate communicatiestrategie van Vandemoortele. Die storyline pasten we meteen toe in een duurzaamheidsverslag en afgeleide assets, zoals een position paper en een reeks visuals voor interne communicatie
Als vooraanstaand voedingsbedrijf wil Vandemoortele zijn verantwoordelijkheid nemen om de voedingsketen duurzaam te transformeren. Het bedrijf wil zijn negatieve impacts op mens en milieu minimaliseren en zijn positieve effecten op de omgeving zo groot mogelijk maken.
Vandemoortele wil bijdragen tot een wereld waarin iedereen een goed leven kan leiden, met gezellige en smakelijke momenten, en dat alles binnen de grenzen van de planeet. De slogan ‘Shaping a tasty future sustainably’ verwoordt dat op een aanstekelijke manier.
Wij bouwden de duurzame verhaallijn van Vandemoortele op rond drie doelen:
Met 12 commitments, bijhorende iconen, targets en KPI’s maken we het engagement van het bedrijf concreet en de high level duurzaamheidsstrategie tastbaar.
Het eerste product dat we realiseerden met de nieuwe storyline als rode draad was Vandemoortele’s duurzaamheidsrapport voor 2020. Samen met de klant doorliepen we het hele proces, van het vergaren en interpreteren van de data over het definiëren van de kernboodschappen tot de creatie en redactie van het verslag.
Het rapport maakten we op als interactieve pdf, volledig in lijn met de richtlijnen van de Global Reporting Initiative (GRI). Met zijn duidelijke, helder vormgegeven balanced score cards is het verslag vandaag dé tool voor Vandemoortele om zijn ESG-voortgang (environmental, social, governance) op te volgen en zichtbaar te maken.
Op vraag van de klant stelden we ook een hands-on communicatieplan op om de externe communicatie en de interne activatie uit te rollen. Om de highlights van het rapport onder de aandacht te brengen, lanceerden we een campagne met creatieve posts op Facebook en LinkedIn. En om ook binnen het bedrijf de nodige buzz te creëren, maakten we tot slot enkele sprekende visuals.
Een van de engagementen van Vandemoortele – het aanbieden van meer plantaardige alternatieven – werkten we verder uit in een position paper: een uitstekende tool om gespecialiseerde B2B-stakeholders net iets diepgaander te informeren.
Pantarein Publishing
Martelarenlaan 9
3150 Haacht