ons werk

Een jaarverslag met een boodschap

Deze klant vroeg ons een jaarverslag te maken. Wij creëerden een volwaardig contentplatform met als centrale verhaallijn ‘Samen de kringloop sluiten’.

Onze klant

Recupel, dat in België de inzameling van afgedankte elektr(on)ische apparaten en lampen organiseert

Onze uitdaging

Van het jaarverslag een communicatietool met impact maken

Onze oplossing

Een digitaal contentplatform dat Recupel en het thema van urban mining op de kaart zet en een contentplan om de distributie kracht bij te zetten

Resultaat

Verschillende Vlaamse kranten pikten de lancering van het jaarverslag op. Ook bij de partners en stakeholders van Recupel kreeg het jaarverslag heel wat bijval. Volgens velen is de nieuwe aanpak een stap vooruit voor de reputatie en de beeldvorming van de organisatie.

Van losse cijfers en feiten naar een consistent verhaal

In haar eerdere jaarverslagen vertrok Recupel van de cijfers en feiten, die ze verzamelde en vervolgens bundelde in een publicatie. Samen met de klant pakten wij het omgekeerd aan: aan de hand van interviews legden we de purpose van Recupel bloot en stelden we het verhaal van Recupel als aanjager van urban mining scherp. Die storyline gebruikten we om de inzamelcijfers, realisaties en acties van Recupel te kaderen. Het resultaat: een jaarverslag met een boodschap, dat voor het eerst het volwaardige verhaal van de organisatie uitdraagt.

Consistente contentaanpak

Dat het jaarverslag digitaal moest worden, was voor de klant een uitgemaakte zaak. Wij stelden een helder gestructureerd en dynamisch contentplatform voor, dat de bezoeker niet alleen inkijk geeft in feiten en cijfers, maar ook meeneemt in het verhaal achter de organisatie. Interviews, animatie, video’s en sprekende visuals maken het platform tot een belevenis. Het resultaat is een communicatie-instrument dat Recupel toont als een eigentijdse, purposegerichte organisatie die haar stakeholders ernstig neemt.

 

Een jaarverslag opmaken vergt een hele investering. Daarom ontwikkelen wij voor onze klanten content­platformen die veel meer zijn dan een momentum: ze vormen het vertrekpunt voor een consistente contentstrategie van maanden.

Snackable content

Bij de lancering van het jaarverslag lag de focus op het informeren van de professionele stakeholders, zoals ketenpartners, sectororganisaties en bedrijven. Maar bepaalde content uit het jaarverslag kan ook gerecupereerd worden als ‘snackable’ content voor een breder publiek: een efficiënte manier voor Recupel om haar missie beter bekend te maken bij de consument. Wij bepaalden de strategische communicatiethema’s voor het komende jaar en stelden een contentkalender op voor blog, nieuwsbrief en sociale media. Die vormt voor de klant een handige tool om de gecreëerde content (cases, infografieken, reportages …) te benutten voor de communicatie het hele jaar door.

 

Een eerste afgeleid product ligt al klaar: een gedrukte brochure die op acht pagina’s de essentie van het jaarrapport weergeeft. Die brochure zal Recupel gebruiken om af te geven aan klanten en bezoekers en om uit te delen op beurzen en congressen in binnen- en buitenland.