Klimaatvriendelijk telen, duurzaam rendement oogsten

Glastuinbouwbedrijf Den Berk Délice teelt smaaktomaten en brengt ze op de markt. Zijn producten dragen bij aan een gezonde levensstijl en hebben hun plaats in de wereld van morgen. Tegelijk wil het bedrijf het bredere kader rond ESG (of Environment, Social en Governance) onder de loep nemen en zicht krijgen op de domeinen waar het werkelijk impact heeft. Zo kan het de juiste prioriteiten stellen en zich voorbereiden op de toekomst. Pantarein verruimde de focus van Den Berk Délice tot een volwaardig ESG-verhaal, in lijn met de CSRD. Even belangrijk: we wilden een aantrekkelijke storyline creëren, waarmee Den Berk Délice intern en extern kan communiceren over zijn duurzaamheidsinspanningen. Challenge accepted!

Onze klant: Tomatenteler Den Berk Délice

Onze uitdaging: Een ESG-strategie en -narratief ontwikkelen voor deze speler in de voedingsindustrie

Onze oplossing: Een CSRD-strategie die lekker, duurzaam en gezond verbindt

Kwantitatief, meetbaar, transparant

Na een intensief traject ontwikkelden we een ESG-strategie met vijf strategische prioriteiten: de consumptie van gezonde voeding, telen met de laagst mogelijke impact, een aangename en veilige omgeving, het innovatieve DNA van Den Berk Délice en de waarde die het bedrijf hecht aan partnerrelaties. De strategie vat samen wat het bedrijf onderscheidt van sectorgenoten.

De horizon van de ESG-strategie is 2030, zodat we haar direct in lijn konden brengen met enkele verplichtingen van de CSRD. Elke strategische prioriteit bevat bovendien duidelijke verbintenissen, waardoor de strategie kwantitatief, meetbaar en transparant is voor alle stakeholders.

Een narratief om je tanden in te zetten

Om die stakeholders het ESG-verhaal nog vlotter te laten oppikken, goot de studio van Pantarein de strategie in een engagerende storyline. Een key visual belicht de kern van de zaak: de vijf prioriteiten. Samen vormen ze het kroontje op de tomaat – de ster van Den Berk Délice. Lekker, gezond en duurzaam!

“We zijn blij met onze ESG-strategie, omdat deze goed verwoordt en visualiseert waar Den Berk Délice voor staat. De storyline is dé tool om onze strategie tot leven te brengen, zowel binnen als buiten onze organisatie.”

Kristof Rombouts
Coördinator Aankoop en Duurzaamheid bij Den Berk Délice

Nu de ESG-strategie vastligt, kunnen we aan de slag. De creatieve collega’s van Pantarein zetten de ESG-storyline om in een brochure en bereiden ook een slidedeck voor. Onze consultants laten via een gapanalyse zien wat de volgende stappen voor het ESG-rapport zijn. In het voorjaar van 2025 publiceren we het allereerste duurzaamheidsrapport van Den Berk Délice: de fundamenten voor het eerste volwaardige CSRD-rapport zullen daarin worden gelegd.