SBB

SBB: Een complete duurzaamheidsstrategie en bijbehorend rapport

SBB is allesbehalve een ‘typische accountant’. Integendeel, het is dé adviespartner voor ondernemingen, vrijeberoepers en socialprofitorganisaties. Die kunnen er terecht met al hun vragen, van breed strategisch tot gespecialiseerd in de diepte. Voor haar eigen duurzaamheidstraject deed SBB een beroep op onze expertise.

Onze klant SBB Accountants & Adviseurs

Onze uitdaging De volgende stappen op het vlak van duurzaamheid bepalen voor het bedrijf

Onze oplossing Een ESG-roadmap, duurzaamheidsrapport en duurzaam narratief

De dubbele materialiteitsanalyse en ESG-roadmap

We werkten samen met de ESG-stuurgroep van SBB, waarin directieleden en medewerkers uit verschillende ESG-domeinen vertegenwoordigd zijn. Via workshops, een stakeholderenquête en dieptegesprekken met externe stakeholders stelden we een longlist op van topics voor de dubbele materialiteitsanalyse. Intern valideerden we de definitieve lijst met materiële thema’s in verschillende focusgroepen. Dat resulteerde in 9 materiële duurzaamheidsthema’s, ondergebracht in 3 pijlers: ‘Advieskantoor van de toekomst’, ‘Zorg voor onze mensen’ en ‘Samen voor klimaat en omgeving’.

De materialiteitsanalyse vormde de basis voor de ESG-roadmap. Die kreeg vorm tijdens brainstormsessies en een algemene workshop met de ESG-stuurgroep. Enkele belangrijke duurzame thema’s zijn: inzetten op een toekomstgericht businessmodel, ethisch handelen, de CO2-voetafdruk verkleinen en de persoonlijke groei van medewerkers stimuleren.

CO2-voetafdruk en -reductieplan

CO2-emissies spelen in elk duurzaamheidstraject een centrale rol. Bij een dienstverlener als SBB zijn de CO2-drivers anders verdeeld dan bij een producerend bedrijf, maar een diepgaande berekening blijft cruciaal om gerichte reductieacties te bepalen. Met de tools en principes van het Greenhouse Gas Protocol berekenden we de CO2-voetafdruk van SBB voor 2019-2023. Op basis daarvan stelden we een ambitieus maar haalbaar plan op om de scope 1- en 2-emissies te verminderen.

De samenwerking met Pantarein heeft ons geholpen om op het vlak van duurzaamheid een versnelling hoger te schakelen. Ons doel is om klanten maximaal te ondersteunen en hen proactief te betrekken bij een toekomstgericht verhaal. Pantarein heeft ons duurzaamheidsverhaal op maat van onze mensen en klanten vormgegeven, en heeft ons begeleid zoals wij dat zelf ook zouden doen.

Sara Kelchtermans
Duurzaamheidscoördinator bij SBB

Het duurzaamheidsrapport en duurzaam narratief

Onze gezamenlijke inspanningen leidden tot het eerste duurzaamheidsrapport van SBB. Als grote onderneming moet SBB vanaf het boekjaar 2025 voldoen aan de CSRD-rapportageverplichtingen. Daarom voerden we een CSRD-gapanalyse uit, waarmee we alle verplichtingen helder opsomden en het rapportageproces konden opstarten. Pantarein verzorgde de uitvoering van a tot z.

In het rapport staan de 9 thema’s uit de dubbele materialiteitsanalyse centraal, telkens met concrete engagementen. Om het verhaal van SBB kracht bij te zetten, kozen we ervoor om enkele medewerkers te laten getuigen en projecten in de kijker te zetten. In 2025 werken we verder aan het dichten van de gaps, zodat SBB in 2026 een volledig compliant rapport kan presenteren.

Om helder en eenduidig over de duurzaamheidsstrategie en het rapport te communiceren, ontwikkelden we een duurzaam narratief. Dat narratief, gebaseerd op de dubbele materialiteitsanalyse en de organisatiecultuur van SBB, biedt een engagerend verhaal waarin zowel medewerkers als klanten zich kunnen vinden. De drie pijlers vormen de rode draad door alle communicatie, waardoor SBB de komende jaren geloofwaardige verhalen kan vertellen over haar duurzaamheidsinspanningen, zonder risico op greenwashing.