Al sinds 2014 zet Mechelen Klimaatneutraal in op het klimaatneutraal maken van de stad Mechelen. Wij hielpen hen bij het uitwerken van een communicatiestrategie en campagne om Mechelaars duurzamer te doen verwarmen.
Onze klant
Mechelen Klimaatneutraal
Onze uitdaging
Inwoners van Mechelen overtuigen om duurzamer te verwarmen
Onze oplossing
Een visuele campagne die rekening houdt met alle spelers en inzet op inclusieve communicatie
Duurzaam verwarmen is niet alleen beter voor het milieu, het heeft ook een positieve impact op je energiefactuur. Dat is het startpunt van een nieuwe communicatiecampagne die we binnen de warmtestrategie van Mechelen ontwikkelden. De campagne creëerde meer bewustmaking rond efficiënt en veilig verwarmen, en wilde het aandeel Mechelaars dat duurzaam verwarmt verhogen. Met een lager ingestelde verwarmingsketel, een onderhoud of de 50-gradentest begeleidden we de doelgroep naar hun eigen duurzame (tussen)oplossing. Want hoewel niet iedere woning klaar is voor een warmtepomp, kan je daarnaast heel wat stappen zetten.
Wij hielpen Mechelen Klimaatneutraal om die verschillende doelen om te zetten in een heldere campagne. We spraken het publiek rechtstreeks aan op sociale media en via mailings en legden daarbij de focus op duidelijke taal. Zo leerden alle doelgroepen de voordelen kennen die duurzaam verwarmen hen kan bieden. Daarnaast namen we de volledige website van Mechelen Klimaatneutraal onder de loep. We zorgden ervoor dat we de lezer een duidelijke weg gaven doorheen alle informatie.
Als een campagne een publiek met heel gevarieerde achtergronden wil activeren, moet ze aan veel verschillende noden beantwoorden. Daarom nodigden we alle spelers uit voor een workshop: naast de Mechelse diensten werkten ook organisaties die inzetten op inclusie en een beter leefmilieu mee aan de uitwerking van persona’s. Door met hen in interactie te gaan, konden we personages creëren die voor alle doelgroepen betrouwbaar en realistisch zijn. Die gesprekken combineerden we met de inzichten van Hanan Challouki, pionier in inclusieve marketing en communicatie.
Zo kwamen we tot een strategie die niet alleen anticipeert op tegenargumenten, maar ook rekening houdt met de verschillende manieren waarop mensen informatie (kunnen) opnemen. Om meer bewustwording te scheppen, creëerden we de ‘ketelmannetjes’, die het publiek volgen in hun ‘klantreis’. Ze sluiten aan bij de bestaande visuele identiteit van Mechelen Klimaatneutraal, maar zijn ook los daarvan duidelijk herkenbaar binnen de huidige campagne. Zo was onze aanpak niet alleen multimediaal maar ook langdurig inzetbaar voor Mechelen Klimaatneutraal.
In het kader van de campagne vroegen we inwoners van Mechelen om hun verwarmingsketel tijdelijk wat lager te zetten. Om het effect daarvan te meten, moest het wel voldoende koud zijn. In een campagne die letterlijk afhankelijk is van het weer, was voortdurende communicatie en flexibiliteit een must. We combineerden advertenties met organische social media-posts voor een optimaal bereik, maar communiceerden ook via website en zelfs in persoon. Zo konden we het publiek warm maken en houden zonder moeheid te creëren.