De wereld beter maken voor jezelf en voor anderen: om futureproof te worden komt het erop aan om ESG-waarden (environmental, social en governance) in je bedrijfsstrategie op te nemen. Wil je het momentum grijpen om je bedrijf te verduurzamen, meer impact te krijgen en je organisatie klaar te stomen voor de toekomst? Wij helpen je om een onderscheidende visie en een authentieke duurzaamheidsstrategie op papier te zetten.
We vertrekken van wat je bedrijf vandaag al doet rond duurzaamheid en welke toekomstplannen jullie hebben. We analyseren trends in de sector en evoluties in jullie bedrijfscontext (wetgeving, erkenningen …). We nemen sectorgenoten, klanten en leveranciers onder de loep en bevragen jullie stakeholders.
Samen met het management van je organisatie zoeken we uit welke positie jullie innemen binnen jullie sector en waar jullie duurzame ambities liggen. Willen jullie een frontrunner zijn, ambiëren jullie een koppositie in het peloton of zijn jullie bezig aan een inhaalbeweging? We bepalen op welke domeinen jullie het grootste verschil kunnen maken: klimaat, grondstoffen, transport, eerlijke handel, welzijn, diversiteit, goed bestuur …
We stellen ambities voor die focusdomeinen op en leggen samen met jullie de concrete engagementen, mijlpalen en targets vast. Telkens gaan we na hoe elk onderdeel van jullie strategie bijdraagt aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties.
Je duurzame bedrijfsstrategie kan pas impact hebben als je ze ook op een engagerende en aanstekelijke manier weet uit te dragen. Daarvoor heeft je organisatie een eigen sustainability narrative of onderscheidende duurzame story nodig. Wij bundelen bovenstaande strategische bouwstenen in één heldere, onderscheidende strategietekst, die we ook visueel uitwerken in een sprekend raamwerk.
Dat geheel, jullie eigen duurzame storyline of narratief, maakt tastbaar hoe jullie organisatie de levens van mensen en de planeet wil verbeteren. Die duurzame story is een voorwaarde om rond je bedrijf, project of programma te kunnen connecteren met al wie voor jou belangrijk is.
Hij vormt de basis voor alle volgende stappen: