Willy Naessens Group, een groep met meer dan 50 dochterondernemingen, een jaaromzet van meer dan 1 miljard euro en meer dan 2500 medewerkers, is actief in vijf uiteenlopende sectoren: Build, Concrete, Pools, Food & Invest. Van prefab betonelementen tot zwembaden en vastgoed, en van de distributie van voedingsmiddelen tot bouwprojecten: diverse activiteiten die om een tailormade duurzaamheidsstrategie vragen – een kolfje naar onze hand!
Onze klant – Willy Naessens Group
Onze uitdaging – een duurzaamheidsstrategie ontwikkelen voor een veelzijdige en diverse onderneming
Onze oplossing – een op maat gemaakte ESG-strategie
Omdat Willy Naessens Food – gespecialiseerd in voedingsdistributie– sterk afwijkt van de andere vier takken van de groep, besloten we om twee materialiteitsanalyses uit te voeren. We deden alles dubbel: van interviews met interne en externe stakeholders tot het ontwikkelen en valideren van IRO-lijsten (impacts, risico’s en opportuniteiten). Focusgroepen kenden vervolgens scores toe aan de IRO-topics.
Na dat intensieve traject stelden we voor beide analyses de grenswaarde vast die bepaalt welke topics écht materieel zijn. Het resultaat? Twee dubbele materialiteitsanalyses die de strategische koers van de groep zullen onderbouwen.
De Willy Naessens Group zet al lange tijd in op duurzaam ondernemen. Zo heeft de groep haar scope 1 en 2 CO2-emissies al sterk gereduceerd, hebben alle betonfabrieken een statuut als nullozer, en meet en reduceert de groep de impact van haar producten aan de hand van levenscyclusanalyses.
Momenteel voeren we twee gapanalyses uit om verbeterpunten bloot te leggen. Op basis daarvan zullen werkgroepen ambitieuze maar realistische targets definiëren. Door medewerkers te betrekken die met beide voeten in de praktijk staan, creëren we een breed gedragen strategie en actieplan.
En daar blijft het niet bij: samen met de Willy Naessens Group zullen we de volledige duurzaamheidsstrategie op papier zetten. En om die strategie tot leven te brengen, ontwikkelen we een krachtig duurzaam narratief, dé tool om stakeholders te betrekken, te inspireren en te activeren. Al deze stappen passen in de ambitie van de Willy Naessens Group om in 2026 compliant te zijn met de CSRD.