FWO

Toegankelijke wetenschaps­communicatie in een mooi jasje

Hoe vergroot je het draagvlak voor wetenschappelijk onderzoek? Voor het FWO werken we een gepaste communicatiestrategie uit met een mooie mix van inhoudelijk sterke content: artikels, video’s, podcasts, het jaarboek ... Ontzorging voor de klant staat daarbij centraal.

Onze klant

Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO)

Onze uitdaging

Wetenschappelijk onderzoek in de kijker zetten voor een breed publiek

Onze oplossing

Een diverse waaier aan communicatieproducten binnen het digitale magazine Kennismakers

Strategie op maat

Het FWO financiert wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen binnen diverse disciplines en onderzoeksinstellingen. Aan de hand van een uitgekiende strategie zetten we de resultaten van dat onderzoek zowel in academische kringen als bij andere geïnteresseerden in de kijker. Jaarlijks nemen we alle doelgroepen onder loep en gaan we na hoe we hen het best van dienst kunnen zijn.

Om het baanbrekend werk van de FWO-onderzoekers met een breed publiek te delen, creëerden we in 2022 het digitale magazine Kennismakers. In vier edities per jaar, elk gewijd aan een eigen thema, leggen wetenschappers hun onderzoek uit. Voor elke editie werken we een aparte contentkalender uit, waarmee we het bereik van het magazine optimaliseren. Via gesponsorde advertenties komt nieuwe en evergreencontent bij de juiste doelgroepen terecht.

Voor stakeholders en de academische wereld voorzien we bovendien een extra luik. Al een vijftal jaar geven we jaarlijks een nieuwe creatieve invulling aan het jaarboek en het jaarverslag van het FWO. In de vorm van een aanklikbare pdf geeft het jaarverslag lezers een overzicht van de organisatie, beleidsplannen en financiën. In het jaarboek doet een selecte groep wetenschappers in een interview hun onderzoek uit de doeken. Onze redacteurs pennen in heldere taal hun verhaal neer, waarna onze grafisch ontwerpers zich volledig uitleven. Elke editie krijgt zo een volledig eigen grafische stijl. Het resultaat is een sterk staaltje drukwerk: een stijlvol magazine.

De juiste content voor iedereen

Pantarein is al een tiental jaar gespecialiseerd in wetenschapscommunicatie. Onze redacteurs maken vlot de vertaalslag naar toegankelijke content. Daardoor kunnen wij evenwichtige dossiers samenstellen, complexe onderwerpen op een begrijpbare manier uitleggen, goede ideeën aanreiken ...

In Kennismakers doen we dat in de vorm van vaste rubrieken zoals ‘Over het muurtje’ waarin twee wetenschappers elkaars onderzoek verkennen, ‘Vijf weetjes’ en ‘Mijn job als …’. En dat gaat verder dan alleen artikels. Voor wie liever kijkt of luistert, maken we ook video’s en podcasts.

Ontzorging centraal

Het FWO vond in Pantarein een echte totaalpartner die elk project van A tot Z in handen neemt. En dat blijft zeker niet beperkt tot magazines en jaarboeken. Toen het FWO in 2022 haar intrek nam in het nieuwe hoofdkwartier in Brussel, Hoek 38, stonden we hen bij om hun eigen stempel op het gebouw te drukken. We creëerden een eigen logo dat via verschillende gadgets wordt gedeeld en ontwierpen de signalisatie binnenshuis. Dat ging van wegwijzers naar de vergaderzalen tot een heuse tijdslijn met de belangrijkste mijlpalen in de FWO-geschiedenis op de muur. Tot slot ontwerpen we jaarlijks een bijzondere kerstkaart voor het FWO, waarvoor onze vormgevers telkens het onderste uit de kan halen.