Hoe vergroot je het draagvlak voor wetenschappelijk onderzoek? Voor het FWO werken we een gepaste communicatiestrategie uit met een mooie mix van inhoudelijk sterke content: artikels, video’s, podcasts, het jaarboek ... Ontzorging voor de klant staat daarbij centraal.
Onze klant
Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO)
Onze uitdaging
Wetenschappelijk onderzoek in de kijker zetten voor een breed publiek
Onze oplossing
Een diverse waaier aan communicatieproducten voor stakeholders en het brede publiek
Het FWO financiert wetenschappelijk onderzoek in Vlaanderen binnen diverse disciplines en onderzoeksinstellingen. Aan de hand van een uitgekiende strategie zetten we de resultaten van dat onderzoek zowel in academische kringen als bij andere geïnteresseerden in de kijker. Jaarlijks nemen we alle doelgroepen onder loep en gaan we na hoe we hen het best van dienst kunnen zijn.
Om het baanbrekend werk van de FWO-onderzoekers met een breed publiek te delen, transformeerden we in 2022 het digitale magazine Kennismakers tot een volwaardig contentplatform. In vier edities per jaar, elk gewijd aan een eigen thema, leggen wetenschappers hun onderzoek uit in de vorm van vaste rubrieken zoals ‘Over het muurtje’ waarin twee wetenschappers elkaars onderzoek verkennen, ‘Vijf weetjes’ en ‘Mijn job als …’. En dat gaat verder dan alleen artikels. Voor wie liever kijkt of luistert, maken we ook video’s en podcasts.
Voor elke editie werken we bovendien een aparte contentkalender uit, waarmee we het bereik van het magazine optimaliseren. Via gesponsorde advertenties komt nieuwe en evergreencontent bij de juiste doelgroepen terecht. Op basis van de behaalde resultaten (bereik, weergaven, CTR …) sturen we bij waar nodig en zetten we steeds in op nieuwe manieren van communicatie.
Pantarein is al een tiental jaar gespecialiseerd in wetenschapscommunicatie. Onze redacteurs maken vlot de vertaalslag naar toegankelijke content. Daardoor kunnen wij evenwichtige dossiers samenstellen, complexe onderwerpen op een begrijpbare manier uitleggen, goede ideeën aanreiken ... Zo kan het FWO op ons rekenen voor de creatie van hun verschillende jaarverslagen, de opmaak van hun beleidsplan…
Een terugkerend paradepaardje is het jaarboek, waarmee we ons eerder richten op stakeholders en de academische wereld. Elk jaar kiezen we in overleg met het FWO een centraal thema voor de brochure die de prestaties van het voorbije jaar in beeld brengt. Waar het FWO in 2021 de nadruk legde op ‘Innovatie’, vormde 2022 een ‘Jaar vol verhalen’. Het jaarboek over 2023 focust dan weer op het FWO als huis voor alle wetenschappers.
Telkens doet een selecte groep wetenschappers in een interview hun onderzoek uit de doeken. Onze redacteurs pennen in heldere taal hun verhaal neer, waarna onze grafisch ontwerpers zich volledig uitleven. Elke editie krijgt zo een volledig eigen grafische stijl. Het resultaat is een sterk staaltje drukwerk: een stijlvol magazine.
Het FWO vond in Pantarein een echte totaalpartner die elk project van A tot Z in handen neemt. En dat blijft zeker niet beperkt tot magazines en jaarboeken. Zo ontwerpen we jaarlijks een bijzondere kerstkaart voor het FWO, telkens in lijn met het thema dat het FWO dat jaar aanhing. Daarbij schrikken we er niet voor terug om volledig out of the box, of bij de kerstkaart van eind 2022: met een uitsnijvorm, te denken.
Ook toen het FWO in 2022 haar intrek nam in het nieuwe hoofdkwartier in Brussel, Hoek 38, stonden we hen bij om hun eigen stempel op het gebouw te drukken. We creëerden een eigen logo dat via verschillende gadgets wordt gedeeld en ontwierpen de signalisatie binnenshuis. Dat ging van wegwijzers naar de vergaderzalen tot een heuse tijdslijn met de belangrijkste mijlpalen in de FWO-geschiedenis op de muur. Zo kan de bezoeker letterlijk door de geschiedenis van het FWO wandelen.