Al meer dan 20 jaar bouwt Pantarein als consultancybedrijf aan de duurzame wereld van morgen. Ons groeiende team begeleidt verschillende bedrijven in hun ESG-traject. Aan het roer van de projecten staan onze teamleads: senior consultants met bakken ervaring. Wie zijn ze en wat drijft hen? Ze vertellen het ons zelf in deze miniserie ‘meet our teamleads’. Beginnen doen we met Liesbeth Voets, Head of ESG Strategy & Reporting.
• Head of ESG Strategy & Reporting
• +10 jaar ervaring als senior consultant en projectleider in ESG en duurzaamheid
• Accountmanager voor o.a. Vandemoortele Group, Soudal, VUB, Reynaers Group, Dossche Mills, Lamifil, Agristo, allnex, SBB, …
• Achtergrond in de bio-ingenieurswetenschappen
• Geeft geregeld opleidingen en workshops rond duurzaamheidsstrategie en rapportering
ESG is niet meer weg te denken uit de bestuurskamers. Hoe zag jij vanop de eerste rij de invulling ervan door de jaren heen evolueren?
“We zagen lang dat bedrijven zoekende waren om het brede concept ‘duurzaamheid’ invulling te geven. Tuurlijk waren velen al ernstig bezig met CO₂ of met veiligheidsprocedures voor het eigen personeel. Maar voor de CSRD werd gelanceerd, ontbrak er globaal toch een goed begrippenkader om ESG gestructureerd aan te pakken. Dat is echt een verdienste van de CSRD – net als het vrijblijvende dat eruit gaat.”
“Zelf merk ik ook een duidelijke evolutie in de noden waarmee bedrijven bij ons komen aankloppen. Vroeger stapten uitsluitend de voorlopers naar ons toe. Zij waren vooral op zoek naar handvaten om structuur te brengen in hun duurzaamheidsacties of om doelen te pinnen. Of om hun duurzaam verhaal vorm te geven en intern te laten leven. Tegenwoordig zijn er ruwweg twee types bedrijven: een eerste groep die al veel werk heeft verricht rond duurzaamheid, en een tweede groep waar ESG nog niet zozeer op de radar stond. Voor die eerste groep blijft structuur brengen in de duurzaamheidsacties de grootste prioriteit: zij moeten hun fundamenten goed zetten en de juiste prioriteiten leggen. De tweede groep neemt onder impuls van de CSRD voor het eerst de bedrijfsvoering en ESG-risico’s onder de loep. Dat vraagt een heel nieuwe kijk op duurzaamheid, maar levert hun tegelijk veel nieuwe inzichten op.”
“Ongeacht hoever bedrijven al stonden voor ze ons onder de arm nemen, voel je dat die CSRD-aanpak echt wel werkt. Samen met onze klanten leggen we prioriteiten voor hun bedrijf op basis van de dubbele materialiteitsanalyse. En die prioriteiten zijn voor bedrijven ook een hele opluchting. Vaak zagen ze door de bomen het bos niet meer. De stappen die wij met hen zetten en de tools die we hun daarvoor aanreiken, helpen hen echt vooruit.”
Er wordt vaak gezegd dat rapportering vooral administratieve rompslomp vraagt, waardoor er minder tijd overblijft voor de echte acties. Ben je het daarmee eens?
“Zeker niet! Een duurzaamheidsverslag en bij uitbreiding een CSRD-traject zorgt er juist voor dat je als onderneming je proces rond ESG structureert en dat je focus legt. Door je ESG-voortgang neer te schrijven in je jaarlijkse duurzaamheidsverslag zie je heel duidelijk de vooruitgang, maar ook de hiaten. Dat maakt de te nemen stappen heel helder. Het is dan zaak om die hiaten ook aan te pakken en er verantwoordelijken aan te koppelen. Zo krijgt ESG structuur binnen de organisatie, verhoog je de betrokkenheid, en zorg je er ook voor dat er dingen fundamenteel kunnen veranderen.”
“Ook het hele datamanagement krijgt door de verplichte rapportering een boost. Niet alleen zal een onderneming targets moeten stellen, haar KPI’s onder de loep moeten nemen en bijstellen waar nodig. Een duurzaamheidsrapport zal in de toekomst ook geaudit worden, wat niet alleen de datavergaring, maar ook het documenteren daarvan naar een hoger niveau tilt. Dat vergt de komende jaren een grote inspanning van bedrijven, maar een kwalitatief ESG-datamanagement maakt je onderneming op termijn veerkrachtiger.”
"Bij Pantarein vinden we het heel belangrijk om de balans te zoeken tussen een CSRD-compliant en een sterk communicatief rapport. De twee hoeven mekaar zeker niet uit te sluiten."
Het CSRD-rapport wordt inhoudelijk volledig bepaald door een onderneming haar dubbele materialiteit. Waarom is zo’n dubbele materialiteitsanalyse zo belangrijk?
“Door je impacts, risico’s en opportuniteiten (IRO’s) diepgaand in kaart te brengen (met een dubbele materialiteitsanalyse, nvdr), heb je als onderneming een actueel zicht op de impacts die je zal moeten managen, maar ook de risico’s en opportuniteiten die de klimaattransitie met zich meebrengt voor je bedrijf. Die IRO’s meenemen in je businessmodel en strategie, maakt je onderneming toekomstproof. Bovendien is die dubbele materialiteit dynamisch: de CSRD verplicht je om jaarlijks een check te doen en zo de vinger aan de pols te houden. Zo krijg je permanent een goed zicht op wat er écht toe doet voor je onderneming.”
“Een strategie en rapport die zich baseren op je materiële topics, dragen bij tot betere besluitvorming over de relevante ESG-gerelateerde topics en zorgen ervoor dat tijd en middelen gericht worden ingezet op de onderwerpen die er voor jouw onderneming toe doen. Het is dus belangrijk om de materialiteitsbeoordeling terdege aan te pakken, zodat je de inzichten ervan daadwerkelijk kan meenemen op het hoogste niveau.”
Heeft een duurzaamheidsrapport ook een communicatieve functie?
“Last but not least twijfelen we niet aan de kracht van een sterk verhaal. Een duurzaamheidsverslag blijft de tool om helder te communiceren aan al je interne en externe stakeholders naar welke doelen je als onderneming toe werkt. Je neemt zo niet alleen je hele organisatie mee in een veranderingstraject, je brengt ook een positief signaal naar je klanten, leveranciers en de rest van je waardeketen.”
“Bij Pantarein vinden we het heel belangrijk om de balans te zoeken tussen een CSRD-compliant en een sterk communicatief rapport. De twee hoeven mekaar zeker niet uit te sluiten. Bedrijven daarbij helpen, is een van onze specialiteiten. Het rapport vormt ook het vertrekpunt om via tal van kanalen verhalen te vertellen over duurzaamheid in je organisatie aan je klanten en andere stakeholders.”