Met het nieuwe voorstel van de Europese Commissie zou het aantal bedrijven dat aan de CSRD moet voldoen sterk verminderen. We zeggen ‘zou’ want dat is nog niet zeker. Voor een groot deel van de bedrijven breekt er dus een tijd van onzekerheid aan. Dit zijn de no-regretacties die je bedrijf concurrentievoordeel opleveren – ongeacht de uiteindelijke uitkomst.
De CSRD, CSDDD en EU-taxonomie zijn opgevat als duurzaamheidstools maar ook als krachtige managementtools. Ze dragen onder meer bij aan transparantie, strategisch inzicht, risicobeheer en duurzaam personeelsbeleid. En dat is investeerders niet ontgaan: tegen 2024 claimden Europese bedrijven al € 440 miljard aan kapitaaluitgaven in lijn met de EU-taxonomie.
Hieronder overlopen we 4 concrete stappen die je bedrijf vandaag al ten goede komen – zelfs als de CSRD in de toekomst wordt aangepast.
1. Maak werk van een unieke ESG-roadmap
Het fundament van elke sterke duurzaamheidsstrategie is de dubbele materialiteitsanalyse. Die analyse is, los van enige regelgeving, essentieel voor onderbouwde beslissingen en strategische acties. Bovendien is ze – ook in het nieuwe voorstel van de Europese Commissie - een hoeksteen van de CSRD.
Op basis van de dubbele materialiteitsanalyse leg je je ambities en targets vast per ESG-pijler: ecologische targets verkleinen je afhankelijkheid van grondstoffen en blootstelling aan risico’s, sociale acties verbeteren je relatie met werknemers en stakeholders, en goede governance draagt bij aan efficiëntie en betrokkenheid – om maar enkele voorbeelden te noemen.
2. Verminder je koolstofvoetafdruk
Om je CO₂-uitstoot te verminderen, moet je hem eerst meten. Die informatie blijft relevant, CSRD of geen CSRD:
- CO₂-beprijzing: rond de 40 landen hanteren nu al een koolstoftaks of emissiehandelsysteem (ETS).
- Scope 1, 2 en 3-emissierapportage is een internationale standaard geworden.
Ook je emissies terugdringen doe je niet alleen voor het klimaat. Wie de efficiëntie van processen, voertuigen en gebouwen verbetert, verlaagt kosten en verkleint de afhankelijkheid van energieprijzen en grondstoffen. Met name elektrificatie komt niet alleen het klimaat ten goede, het is ook véél efficiënter.
3. Monitor prioritaire KPI’s
Definieer je KPI’s, ontwikkel een monitoringsysteem, en gebruik de data daaruit niet alleen voor je CSRD-rapportage, maar ook om betere strategische beslissingen te maken.
Heb je daarbij hulp nodig? Wij bieden implementatietrajecten aan om je data op een efficiënte manier te verzamelen en te monitoren. Daarnaast helpen we je om medewerkers te motiveren om er mee hun schouders onder te zetten.
4. Start met rapporteren in de geest van de CSRD
Heb je de bovenstaande stappen doorlopen, dan heb je alle elementen voor een duurzaamheidsrapport al in handen. Als je nog niet CSRD-plichtig bent, kun je een vereenvoudigd rapport publiceren, bijvoorbeeld volgens de VSME-standaarden van EFRAG.
Welk format je ook kiest, een duurzaamheidsrapport biedt een unieke kans om aan sterke storytelling te doen: het laat zien dat duurzaamheid voor jou geen formaliteit is, en toont jouw bedrijf als een proactieve speler in de transitie. Wij kunnen jou op weg helpen met een duurzaam narratief, het unieke verhaal achter jouw bedrijf, en een communicatief duurzaamheidsrapport dat al je stakeholders aanspreekt.
De fundamentele voordelen van een sterke duurzaamheidsstrategie blijven overeind. Laat je dus niet afleiden door politieke onzekerheid. Hoe de CSRD er ook zal uitzien in de toekomst, bedrijven die nu al actie ondernemen, nemen een voorsprong.
Heb je nog vragen over onze implementatietrajecten, het duurzaam narratief, de berekening van je CO2-voetafdruk of de ontwikkeling van je eerste duurzaamheidsrapport? Neem dan contact op met onze experts.